Divadlo Na zábradlí
Dobří chlapci

Dobří chlapci David Jařab

PREMIÉRY
8. a 9. června 2018

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
85 minut bez přestávky 

 

Hrají

Šéf: Jiří Vyorálek
Biskup: Jakub Žáček
Politik: Miloslav König
Podnikatel: Ivan Lupták
Anna: Johana Matoušková
Marie: Petra Bučková

 

Inscenační tým

Scénář, scéna a režie: David Jařab
Dramaturgie: Petr Štědroň
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Jakub Kudláč

Doba je zlá, doba je zlá. Že se slušný člověk nemůže projít beze zbraně jen tak po ulici, to jsme si už zvykli. Ale že nesmí už ani do kostela? Že se už ani nebude moci modlit ke svému Bohu, protože mu to jednoduše zakážou? To je apokalypsa. Jediná šance je návrat k úctě a respektu. My všichni jsme přece jedna rodina. Plaveme spolu. Bez ohledu na to, jestli jsme zdraví nebo třeba máme na nohou plíseň. Jsou jen Oni a My. Dvě organizace, dvě tradice, dvě armády a jedna víra.

Reprízy

Omlouváme se, repríza této inscenace není na nejbližší dobu plánována.
Pro aktuální termíny našich představení navštivte sekci program.

Mýcení

Mýcení Thomas Bernhard

PREMIÉRA
16. března 2018

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
110 minut bez přestávky

Obsazení

Auersberger: Jakub Žáček
Auersbergerová: Magdaléna Sidonová
Thomas: Honza Hájek 
Joana: Johana Matoušková 
Billrothová: Jana Plodková
John: Václav Vašák
Schrekerová: Dita Kaplanová
Herec: Petr Jeništa 

Inscenační tým

Režie: Jan Mikulášek
Překlad: Marek Nekula
Dramatizace:
Dora Viceníková, Jan Mikulášek
Dramaturgie:  Dora Viceníková, Petr Štědroň
Scéna a kostýmy: Marek Cpin

Malý pokojíček napěchovaný obrazy a hosty se stává dusivě sevřeným dějištěm umělecké večeře, s jejímž začátkem se stále čeká na herce Národního divadla. Ze slavnostního setkání se stane hluboká, ironická i jízlivě zábavná sonda do života lepší společnosti. Přesné režijní vedení, herecká souhra a nápaditá scénografie přelévají divácké emoce od smíchu k pláči, od humoru a nadsázky k beznadějné zprávě o nás samých.

Kmotrami inscenace jsou Lenka Střeláková a Valerie Muliar.

Reprízy

Omlouváme se, repríza této inscenace není na nejbližší dobu plánována.
Pro aktuální termíny našich představení navštivte sekci program.

SUKCES MĚSÍCE - Divadelní noviny, č. 7/2018

„… A nezbývá už příliš prostoru napsat cokoli smysluplného o hercích. Snad jen v krátkosti, protože to považuji za nezbytné: po většinu klidný a ztišený projev cynismu Jana Hájka (Thomas) je fascinující, dojemný ve své malosti (a to opravdu není jen fráze náhodně vybraná) je samožerný herec Národního divadla Petra Jeništy, Jakub Žáček a Magdalena Sidonová jako hostitelé Auersbergerovi bez nadsázky ztělesňují směšný snobismus. A především – Joana Johany Matouškové je přítomná pouze skrze tělo, které by se už mělo rozkládat v rakvi. Fyzický projev i pochroumaný tanec a pantomima jsou v podání Matouškové brilantní.“
Lenka Dombrovská, Divadelní noviny č. 17, 3. 4. 2018

„… A celá ta sestava Mýcení, do jednoho (…) hraje vyladěně, každý a každá z nich si našel a našla svoji polohu, kterou drží a slouží jí. Esteticky a řekněme řemeslně je tady vše v pořádku, má to styl a řád. Můžeme se kochat, můžeme se smát, můžeme ocenit říznost humoru a může na nás dolehnout smutek z těch vyhaslých existencí, které se samy před sebou producírují a myslí si o sobě, že tvoří dějiny umění, přitom jsou už pouhými karikaturami vpravdě tvořivých lidí.(…)“.
Josef Chuchma, ART ZÓNA, 17. 4. 2018

„… Ansámblu jednoznačně dominují představitelé manželů Auersbergerových, Jakub Žáček a Magdaléna Sidonová. Ti věrohodně ztvární právě ten typ lidí, jejichž životní styl Bernhard v díle kritizuje. Žijí jen ze zašlé slávy a někdejších úspěchů a věří, že jejich život je naplněný. Avšak ve skutečnosti jsou stiženi nudou a očividně – slovy Oscara Wilda – znají cenu všeho, ale hodnotu ničeho. Velkým přínosem je taktéž „přítomnost“ zesnulé Joany (Johana Matoušková)…“
Radek Karkovský, Informuji.cz, 20. 3. 2018

„… Mýcení bere dech scénografií Marka Cpina i hereckým výkonem Honzy Hájka. Obraznost se v této inscenaci zdá být důležitější než mluvené slovo, čímž dvojice Viceníková–Mikulášek navazuje na stylem podobné inscenace Požitkáři a Posedlost. Za mě tento styl charakterizuje tvorbu Divadla Na zábradlí a jsem ráda, že se k němu tvůrci v této premiéře vrací….“
Soňa Hanuščová, Magazín Kulturio, 30. 3. 2018

„… Ocenit je nutno – vedle již zmiňované scénografie nebo dobře zvolené hudby – především nadprůměrné výkony herců, kteří si poradili s nelehkým textem i náročností pohybu na malé ploše, což platí zejména pro představitele (původně bezejmenného) hlavního hrdiny a vypravěče románového příběhu Thomase (Honza Hájek) a pro Jakuba Žáčka s Magdalénou Sidonovou, kteří ztvárnili pana a paní Auersbergerovy. Mikuláškova inscenace nepostrádá humor, opírající se někdy o komičnost postav, ani tvůrčí invenci, byť některé použité prostředky se mohou jevit trochu nadbytečnými (práce s videem, maska) nebo lacinými (nahota). Uznání zasluhuje i úsilí vynaložené tvůrci na uchování autorova specifického jazyka, který pracuje s opakováním, variováním či gradací a skrze změnu perspektivy usiluje o postižení dalších souvislostí a nových tónů v již mnohokrát vylíčeném a řečeném. …“
Petr Nagy, Literární novíny, 26. 4. 2018

„… Abych ale nebyl nespravedlivý, raději ještě jednou zopakuji to, čím jsem začal: je to celé velmi dobře zahrané a nefalšovaně zábavné. Pokud se budeme na Mýcení dívat jako na jedovatě ironickou komedii typů, patří k tomu nejpovedenějšímu, co je v současné divadelní Praze k vidění.“
Vladimír Mikulka, NADIVADLO.cz, 22. 3. 2018

 

AnderSen

AnderSen aneb Fantazie mě přivede do blázince Hans Christian Andersen a kolektiv

PREMIÉRY
2. a 3. června 2017

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
90 minut bez přestávky

Obsazení

Dívka s mušlí: Dita Kaplanová
Božena Němcová: Magdaléna Sidonová
Tanečnice: Jana Plodková
Sněhová královna: Anežka Kubátová
Císař: Petr Čtvrtníček
Kaj: Miloslav König
Cínový vojáček: Ivan Lupták
Andersen: Jiří Černý

Inscenační tým

Režie: Jan Mikulášek
Dramaturgie: Petr Štědroň a Dora Viceníková
Scéna a kostýmy: Marek Cpin
Hudba: Miloslav König
Light design: Jan Jungvirt

Fantazie na motivy Andersenových pohádek a dětských nočních můr. Pohádkový svět, ve kterém si víla vezme život, opuštěné děvčátko umrzne na chodníku, cínový vojáček s jednou nohou se rozpustí, a další jímavé příběhy se smutnými konci se proplétají s autentickými vzpomínkami herců. Svobodné parafráze Andersena dávají modelovým příběhům konkrétní, reálné obrysy, přibližují je našim zkušenostem, našemu světu. Dětství jako kombinace Andersenových hororů, strachů ze tmy pod postelí i hádek rodičů.

Představení není vhodné pro děti.

Reprízy

Omlouváme se, repríza této inscenace není na nejbližší dobu plánována.
Pro aktuální termíny našich představení navštivte sekci program.


,,AnderSen osloví alternativněji laděné publikum, jež dokáže přistupovat k dění na scéně podobně jako třeba k četbě poezie. Pak se mu otevře okno do režisérovy duše naplněné andersenovským smutkem a zoufalým smíchem, úzkostí a strachem z lidské krutosti."
 80 %
Saša Hrbotický, Aktuálně.cz, 5. 6. 2017

,,Výstupy či obrazy, které často působí víc výtvarně než divadelně, nejsou jen dílem režiséra a herců, zásadně je poznamenala představivost výtvarníka Marka Cpina. Bez jeho jemného smyslu pro eleganci, humor, styl a přesně charakterizující tvarový detail si tvorbu dnešního Zábradlí nelze ani představit."
Marie Reslová, iHNED.cz, 5. 6. 2017

,,Velmi náročná inscenace, která naprosto geniálním způsobem propojuje Andersenovy pohádky s poněkud traumatickými zážitky z dětství jednotlivých herců klasickou metodou kolektivní improvizace." 80 %
Anežka Hrebiková, i-divadlo.cz, 6. 6. 2017

Dánská občanská válka 2018–24

Dánská občanská válka 2018–24 Kaspar C. Nielsen, Kristýna Kosová, Adam Svozil

PREMIÉRA
15. prosince 2017

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
140 minut s přestávkou

„Až lidstvo vymře, tak se nic nestane.“

Obsazení

Mluvčí E / Autor knihy: Jiří Černý
Mluvčí F / Voják: Honza Hájek
Mluvčí D / Ošetřovatel / Pes Geoff: Petr Jeništa
Mluvčí C / Paní, co pamatuje Havla / Personál: Dita Kaplanová
Mluvčí A/ Henry: Miloslav König
Mluvčí B / Leonora: Johana Matoušková
Mluvčí G / Reportérka / Pes Čau Čau: Magdaléna Sidonová 

Inscenační tým

Režie a dramaturgie: Adam Svozil, Kristýna Kosová
Scénografie: Petr Vítek
Kostýmy: Ján Tereba

Muž přemýšlí o příčinách nebývale krvavého konfliktu, který nelítostně rozdělil společnost, a i po stovkách let od událostí se mu jistá jeho rozhodnutí navrací v nejhorších nočních můrách. Rozhodnutí, která během války učinil, a kterých snad i lituje, třeba těch o své životní lásce, už nelze vzít zpět, ale co už se dá dělat? Scénář na motivy sci-fi románu předního představitele současné dánské literatury Kaspara C. Nielsena kombinuje úvahy o společensko-politických tendencích s fantaskními historkami tragikomického charakteru, balancuje na hranici absurdity, surreálna a kruté ironie.

mansson

Reprízy

Omlouváme se, repríza této inscenace není na nejbližší dobu plánována.
Pro aktuální termíny našich představení navštivte sekci program.

,,Prožitek ze skvěle zrežírovaného představení je umocněn vynikajícími hereckými výkony." 90 %
Radek Karkovský, Informuji.cz, 18. 12. 2017

,,Divadlo Na zábradlí připravilo představení, které reaguje na tuzemskou kocovinu a varovné kroky naší povolební politické reprezentace." 80 %
Saša Hrbotický, Aktuálně.cz, 18. 12. 2017

,,Autory divadelního díla, jež vnímáme během představení, je autorsko-dramaturgicko-režijní dvojice z nastupující divadelní generace: Kristýna Kosová a Adam Svozil. Nejsou divadelní veřejnosti neznámí, v roce 2015 například získali za představení ve školním divadle Disk divadelní fakulty AMU Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné původní hry."
Jan Císař, Lidové noviny, 21. 12. 2017

,,Tvůrci se od románu odrazili k vlastnímu, svébytnému tvaru. Hned úvodní scénu pojali jako debatní kroužek nad Nielsenovou knihou, kterou mezi diváky nechá kolovat moderující postava autora v podání Jiřího Černého."
Ester Žantovská, Hospodářské noviny, 18. 12. 2017

Macbeth - Too Much Blood

Macbeth - Too Much Blood DJ/Shakespeare

PREMIÉRY
7. a 8. dubna 2017

Délka představení
110 minut včetně přestávky

„Fuck me or kill him!“

Obsazení

Macbeth: Miloslav König
Lady Macbeth: Anežka Kubátová / Johana Schmidtmajerová
Banco: Jiří Černý
Duncan: Leoš Noha
Macduff: Václav Vašák
Ross: Ivan Lupták
Lady Macduff: Johana Matoušková
Chlápek 1: Petr Jeništa
Chlápek 2: Petr Čtvrtníček

Inscenační tým

Scénář, scéna a režie: David Jařab Dramaturgie: Lucie Ferenzová
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Jakub Kudláč


Čeští herci v inscenaci se na jevišti dorozumívají jednoduchou, prostě rytmickou, zkratkovitou angličtinou, které rozumí každý začátečník - a pokud ne, přečte si české titulky. 

MAKE MACBETH GREAT AGAIN!

Zlo se nerodí v temném kotli, ale vyrůstá z neochoty přiznat sobě i okolí to, co nás uspokojuje. A tam, kde nemůže být ukojena přirozená touha po štěstí, nastupuje touha po moci. Moci, která nám dovolí pomstít se za vlastní traumata a pocity méněcennosti.
Variace na Shakespearova Macbetha, ve které tak docela nevíme, jestli se odehrává v minulosti, současnosti nebo nedaleké budoucnosti. Nevíme, jestli se v ní vracíme ke starým modelům, kdy „muži byli ještě muži“, „ženy byly ještě ženy“ a kdo chtěl moc a peníze, musel se potřísnit krví, a nebo se díváme do budoucnosti, kde kultivovanost, korektnost a empatie opět ustoupily nejnižším pudům.

Svět tohoto Macbetha mluví univerzálním jazykem, ve kterém už ale není prostor pro vzletnost a filozofické úvahy. Jazykem, který pojmenovává realitu prostě a neúprosně. K dorozumění v tomto světě už stačí jen jeden jazyk a několik slov.

Dark bluegrassová černá komedie na klasické téma, ve které se mísí absurdita s melancholií. 

OCENĚNÍ INSCENACE MACBETH - TOO MUCH BLOOD

  • CENY DIVADELNÍ KRITIKY 2017

    • INSCENACE ROKU

Reprízy

Omlouváme se, repríza této inscenace není na nejbližší dobu plánována.
Pro aktuální termíny našich představení navštivte sekci program.


Kritický žebříček Divadelních novin
, 2. 5. 2017

,,Inscenace je výtečnou ukázkou invenčně uchopené klasické látky." 80 %
Saša Hrbotický, Aktuálně.cz, 11. 4. 2017

,,To, že se boj o moc a úklady prostě jen přesunuly z hradů na obchodní konference a business mítinky a že čarodějnice nahradila bezdomovecká individua, zní asi trochu banálně. Ale v kombinaci s překvapivou bluegrassovou estetikou, bendžem a dobrou hudbou vytváří specifický postmoderní mix našeho světa, kde má hlavní slovo jednoduchá heslovitá angličtina, se kterou se lze domluvit kdekoli. Na skotské vrchovině, jihu USA a stejně tak v jakémkoli hotelu." 80 %
Tomáš Štástka, iDNES.cz, 16. 4. 2017

,,Jak bylo mnohokrát napsáno, herci ze Zábradlí jsou dokonale sehráni a divadlu založenému na paradoxech pravdivé, niterné existence jednotlivce uprostřed "společenské hry" dobře rozumí."
Marie Reslová, iHNed.cz, 11. 4. 2017

,,What to say, co dodat? Jde o chytrou inscenaci, kterou bychom při troše dobré vůle mohli klasifikovat jako černou komedii, ale tato jevištní meditace o temných stránkách lidské psychiky vyznívá při vší nadlehčené apartnosti přece jenom jako děsuplná anamnéza."
Jan Kerbr, Magazín UNI, květen 2017

,,Jestli je Jařab v našem prostoru v něčem opravdu nenahraditelný, tak schopností skloubit čistou tragédii s čistou groteskou. A to se mu v novince daří nádherně. Navíc se jeden z posledních českých surrealistů znovu projevuje jako výborný scénograf, když představení pojal jako sled pomalých barevných obrazů, kde se postavy jen líně přeskupují, míchají - a stejně letargicky vraždí. Nechci být škarohlíd, ale osekat Macbetha víc než na takovou dřeň příběhu už po Jařabovi někdo těžko může dokázat. A taky mě asi nikdo nedokáže přesvědčit, abych se po zhlédnutí představení přestal bát břitvy."
Jan H. Vitvar, Respekt.cz, 21. 4. 2017

,,Adaptace hraním situací - a Miloslav König jako Macbeth a Anežka Kubátová jako jeho žena to umí přesně a důsledně dodržovat - prokázala svou oprávněnost. Může jistě vyvolávat nejrůznější kritické připomínky, ale herectvím dospěla k osobitému, rozvinutému, vizuálně působivému scénickému divadelnímu tvaru, odpovídajícímu záměrům adaptace. Tato vizuálnost se ještě zvětšuje o scénu, jíž si navrhl sám režisér a tvůrce adaptace, a o kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové. To vskutku nelze nerespektovat."
Jan Císař, Lidové noviny, 26. 4. 2017

,,Postavy připomínají svým pohybováním se i mluvou figury z komiksů nebo počítačových her. Hlavní zdroj humoru: napjatě sledujeme, co z nich s prkennou nebo nevinnou žádostí vypadne, ale slova, většinou právě banality, padají hereckými výkony více než přesvědčivými."
Josef Mlejnek, Divadelní noviny, 2. 5. 2017

,,Opravdu vám zatrne, když se na scéně groteskně podřezávají břitvou krky. Jak je to možné? Jednak groteska v sobě vždy nese něco krutého a jednak je vše zde vytříbené - herectví, uhrančivá, téměř ambientní hudba říznutá hraním dvou Chlápků na bendžo a krásně dekadentní scéna."
Lenka Dombrovská, Instinkt, 25. 5. 2017

,,Jařabova inscenace je černou groteskou. Ale ani v komiksové zkratce neztrácí smysl a sílu Shakespearovy předlohy. Nastavuje zrcadlo dnešnímu světu, v němž vítezí primitivové a prazákladní síly - sex a moc. Mezi basic English a sofistikovaným hereckým projevem to jiskří nonverbálními významy. A že se tři čarodějnice změnily ve dva houmlesáky, kteří hrají na bendžo bluegrass? Šašci a outsideři přece vidí skutečnost nejostřeji."
Bronislav Pražan, Týdeník Rozhlas, 5. 6. 2017

,,Lady velmi naléhavě touží po dítěti, pro Macbetha je ale nemožné s ní spát. Tím se roztáčí celý kolotoč událostí a náhražek, jež se v životě páru dostávají na místo potomka, jako „důkazy lásky“, které mají symbolizovat naději na jejich jakoukoli vzájemnost. Přichází tedy moc, peníze, zlato, sdílená slast krutosti. Když ale po tomto žebříku zástupných hodnot vystoupají už neudržitelně vysoko, dostaví se závrať a pád. Krev začne stoupat k nebesům, protože byl narušen základní tok života."
Tereza Marečková, Bubínek Revolveru, 19. 6. 2017

,,Toto zpracování Macbetha je úplně jiné než všechna ostatní. Naprosto originální. Je to troufalé, je to drzé, a proto geniální. Z Macbetha se stává montypythonovská komická postavička (Too much pathos!) a Lady Macbeth je vám prostě líto. Není to ta mrcha toužící po moci, ale žena, která netuší, že mlčeti zlato (jako ostatně žádná žena) a pak se nestačí divit, co její slova způsobila. A vůbec mi nevadí, že čeští herci mluví při představení anglicky. Právě ta je totiž tou troufalostí, která celé inscenaci dodává originalitu, již v jiném divadle nyní nenajdete."
Soňa Hanušová, Kulturio.cz, 19. 4. 2017

,,Nadčasovost shakespearovského tématu, alternativní přístup k fabuli a světu slova, pointovaná mrzkost lidské existence, která pozbývá smyslu, pakliže jí sami žádný nedáme – to vše nabízí nová premiéra Divadla Na zábradlí v režii Davida Jařaba."
Martina Doležalová, Nenuďtese,cz, 9. 4. 2017

,,So, what to say? Lekce angličtiny pro začátečníky, lekce ze Shakespeara pro pokročilé. Kódování textového obsahu do pohybové a mimické formy je precizní a precizní je i herecké provedení. Z parodické linky místy vyvstávají kvintesence archetypu s intenzitou a důrazem, hodným jednoho z nejvýznačnějších dramat." 90 %
Veronika Boušová, i-divadlo.cz, 29. 4. 2017