Divadlo Na zábradlí
Posedlost

Posedlost JAN MIKULÁŠEK, DORA VICENÍKOVÁ A KOLEKTIV

Premiéry
30. dubna a 1. května 2016

Délka představení
90 minut bez přestávky

Obsazení

Posedlá: Dita Kaplanová
Posedlá: Jana Plodková
Posedlá: Anežka Kubátová
Posedlý: Miloslav König
Posedlý: Stanislav Majer
Posedlý: Jiří Vyorálek
Posedlý: Leoš Noha
Posedlá: Johana Matoušková

Inscenační tým

Režie: Jan Mikulášek Dramaturgie: Dora Viceníková Scéna a kostýmy: Marek Cpin Výběr hudby: Jan Mikulášek Asistent režie: Stephanie Van Vleet

Reprízy


Po inscenacích o smrti (Požitkáři) a o divadle a hercích (Hamleti) vytvořil autorským tým inscenaci o lásce a jejích různých podobách. Nahlížíme do soukromí několika postav, které se vášnivě potkávají či míjejí, marně hledají štěstí ve vztahu nebo v samotě, a tak pořád dokola. Pravděpodobné situace a uvěřitelné příběhy doplňují fantazijní výjevy a komentáře, humorné scény zase hororové výjevy. Drobné příběhy tohoto několikapatrového domu se volně proplétají, sousedé se střídají a stěny jsou svědky domácích dramat.

Mikuláškův jazyk je zkratkovitý, do několikaminutových scén zhušťuje obsáhlé příběhy, které tušíme v pozadí –jeptiška potetovaná mužskými jmény. Motivace postav, konkrétní pohnutky jsou nám vesměs zatajeny a přihlížíme „jen“ střetům postav ztracených v sobě a nenalézajících útěchu ani ve svém okolí. Místo melancholie a smutku však vítězí nadsázka, groteska a ironie. Dvoupodlažní řešení scény rytmizuje sled obrazů a vytváří vzájemné paralely a komentáře. Pastelové barvy, které scéně i kostýmům dominují, retrostyl i drobné detaily vybočující z reality (elegantní zjev postavy doplněný o vlasy rozcuchané větrem) posouvají drobné příběhy mimo konkrétní čas a prostor. 

Kmotrem inscenace je Vladimír Majer.

Pěstounem Divadla Na zábradlí v roce 2016 je Pavlína Saudková.


,,Až dosud se zdálo, že velmi limitované možnosti zdejšího jeviště vyčerpal svými nápady v devadesátých letech tehdejší šéf Divadla Na zábradlí Petr Lébl. Ale architektura Cpinových scénografií k Požitkářům nebo nyní k Posedlosti na jeho práci fascinujícím způsobem navazuje a překonává ji."

Marie Reslová, Hospodářské noviny, 4. 5. 2016

,,Svými formálními kvalitami, brilantní syntézou pohybového a činoherního divadla s vizuální složkou je Posedlost nepřehlédnutelná."
Saša Hrbotický, Aktuálně.cz, 5. 5. 2016

,,Posedlost je nesoudržným pásmem scének „na téma“. Ač to bude znít paradoxně, je právě tato nesoudržnost její největší předností. (...) Těm, kdo se rádi volně procházejí a nečekají, že je při tom budou tvůrci vodit za ručičku, ji lze proto vřele doporučit."
Vojtěch Poláček, Kulturissimo, 10. 5. 2016

,,Jana Plodková, která našla Na zábradlí vlastní polohu smutného klaunství, je výrazově a pohybově výborná."
Jana Machalická, Lidové noviny, 10. 5. 2016

,,Až surrealistická atmosféra Posedlosti mne v myšlenkách spojila s vizuálními zážitky dávných inscenací Jana Antonína Pitínského či Petra Lébla."
Dana Benešová-Trčková, Česká televize, 7. 5. 2016

,,Kontinuálně navazuje trojice Mikulášek, Viceníková, Cpin na Požitkáře a Hamlety. Tentokráte shlédnete pásmo scének na téma partnerské vztahy. Tedy jistě vděčné téma. Co mne na Posedlosti velmi zaujalo byla především skvěle zvolená scéna, a pak také minimum slov. Většina scének jsou němé přehlídky bezvýchodnosti soužití za podkresu již tradičně vhodně zvoleného hudebního doprovodu. A protože je tento tým již velmi sehraný, a režisér věděl přesně co a jak říct, myslím, že je Posedlost skutečně povedená." 70 %
Lukáš Holubec, i-divadlo.cz, 1. 8. 2016

,,Nemohu si pomoci, ale i přesto, že inscenace DNZ drží stále stejný styl, dokáží mě svým způsobem překvapit, pohltit a oslovit. Tvůrčí tým totiž umí jednoduchou zkratkou v několikaminutové scéně říci to, co některým autorům vystačí na celovečerní hru." 70 %
Jiří Landa, i-divadlo.cz, 2. 5. 2016