Peter Handke

Zdeněk Adamec + Sebeobviňování

Obě části budou uváděny vždy po sobě v jeden večer na dvou místech. Zdeněk Adamec bude probíhat v Divadle Na zábradlí a Sebeobviňování v Betlémské kapli nebo v Kostele svaté Anny (Pražská křižovatka). Inscenace začíná pro diváka částí s názvem Sebeobviňování, po jejímž skončení se podle pokynů personálu divadla všichni diváci přesunou do Divadla Na zábradlí, kde zhlédnou část s názvem Zdeněk Adamec. Zakoupená vstupenka zahrnuje obě části inscenace, které se odehrají v jeden večer. Vstupenku si divák kupuje na konkrétní místo v sále Divadla Na zábradlí, v druhém prostoru, kde se bude odehrávat Sebeobviňování, nejsou sedadla číslována, a diváci se tak sami usazují na jakékoliv volné místo. Informaci o místě konání Sebeobviňování v konkrétním termínu nalezne divák na vstupence.

Dušan D. Pařízek se svým analytickým pohledem na svět a nezáviděníhodnou roli člověka v něm se ve své premiéře v Divadle Na zábradlí opře o text dramatika a nositele Nobelovy ceny za literaturu Petera Handkeho. Rakouský spisovatel Peter Handke se ve své poslední hře Zdeněk Adamec věnuje případu mladého muže, který se v roce 2003 upálil na Václavském náměstí. Z malého českého města na půli cesty mezi Brnem a Prahou se 5. března 2003 večer vydává osmnáctiletý školák Adamec meziměstským autobusem do české metropole. Tam se druhý den ráno na Václavském náměstí polije benzinem a zapálí. Na stejném místě se v roce 1969 upálil student Jan Palach na protest proti okupaci Československa sovětskými vojsky. Stejně jako Palach nazval svou akci „Pochodeň č. 1“, nazve Adamec svůj dopis na rozloučenou zveřejněný na internetu „Pochodeň 2003“.

„Zdeněk se katapultoval ze světa, aby protestoval proti světu,“ zněla věta v románu Zlodějka ovoce (2017), kde se Handke poprvé zabýval postavou Zdeňka Adamce. Východiskem je bezpodmínečnost a radikálnost tohoto činu. Všechna ospravedlnění a vysvětlení činu a jeho motivů musí selhat. Handkeho Zdeněk Adamec není smutný ztroskotanec, netrpí existenciálním znechucením, není „maniak“. Je to Zdeněk Adamec a nemá ve světě a jeho řádu místo.

Dlouho připravovaný projekt inscenování Zdeňka Adamce v režii Dušana Davida Pařízka se ovšem rozrostl. Scénická skica s názvem Sebeobviňování se zaměřuje na reflexi osoby Petera Handkeho jako veřejně známé osobnosti s kontroverzní pověstí. Velkého spisovatele vyznamenaného Nobelovou cenou a zároveň provokatéra ztvární výjimečný německý herec Samuel Finzi.

Dušan D. Pařízek se do České republiky vrací režírovat po šesti letech. Zakladatel Pražského komorního divadla se již na počátku milénia etabloval na nejvýznamnějších německojazyčných scénách po celé Evropě. Pařízek je několikanásobným držitelem Nestroyovy ceny a ceny kritiků časopisu Theater heute. Na české scéně se zasloužil o řadu prvních uvedení děl Wernera Schwaba, Elfriede Jelinek, Thomase Bernharda či právě Petera Handkeho – Zdeněk Adamec bude jeho čtvrtou inscenací Handkeho textu v českém prostředí.

RECYKLUJEME! Materiál na výrobu scénografie laskavě poskytli vídeňský Volkstheater a vídeňský Burgtheater. Snažíme se tak snižovat ekologickou stopu při výrobě inscenace. Zároveň tímto rakouským kolegům velmi děkujeme!

PREMIÉRY
2., 3. a 4. prosince 2021

DÉLKA INSCENACE
připravujeme

INSCENAČNÍ TÝM
scéna, režie / Dušan D. Pařízek
překlad / Petr Štědroň, Jitka Bodláková
dramaturgie / Petr Štědroň, Dora Viceníková
kostýmy / Kamila Polívková

OBSAZENÍ
Samuel Finzi
Jiří Černý
Stanislav Majer
Martin Pechlát

Vznik inscenace podpořil Česko-německý fond budoucnosti. Inscenace vzniká ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem v Praze.
Koproducentem inscenace je Pražský divadelní festival německého jazyka. Děkujeme.