Úrodná půda

Dramaturgické úvody

Diváci se za přítomnosti dramaturga nebo režiséra inscenace před začátkem večerního představení dozví, jaký byl původní záměr pro vznik inscenace, z jakých vlivů inscenátoři čerpali a jak se měnila podoba inscenace v průběhu zkoušení. Zároveň bude vyhrazen prostor pro otázky diváků.

Dramaturgické úvody začínají v 18.15 ve foyer Divadla Na zábradlí.
Vstup je zdarma.

Diskuze s tvůrci

Setkání po večerním představení nabídne vhled do uměleckého záměru při tvorbě inscenací. Scénografové, kostýmní výtvarníci, režiséři, dramaturgové, autoři nebo překladatelé přiblíží divákům práci s inscenovaným textem, průběh plánování a zkoušení inscenace, technologické postupy tvorby scénografie, přípravu návrhů kostýmů a další složky zhlédnuté inscenace. Chtěli byste se setkat s konkrétním tvůrcem našich inscenací? Zajímá Vás, jaká byla inspirace pro tvorbu textu nebo dekorace? Napište nám, s kterým z našich umělců byste se rádi setkali.

Na Vaše nápady se těšíme na adrese .

  • 29. dubna, 21.30 / DISKUZE: Právní stát v Rusku – Amnesty International a Memorial ČR / host: Pavel Gruber, Štěpán Černoušek
  • V rámci společenských aktivit Divadla Na zábradlí jsme uzavřeli spolupráci s neziskovou organizací Amnesty International, a to v návaznosti na uvádění úspěšné inscenace Tolstého velkolepého díla Vzkříšení, která s mrazivou aktuálností tematizuje justiční procesy v Rusku. Již v prosinci minulého roku jsme společně zorganizovali Maraton psaní dopisů a v rámci této akce vyjádřili podporu nespravedlivě zadrženému čečenskému vězni Idrisovi Arsamikovovi i dalším obětem právní moci v zemích ovládaných autoritářskými režimy. Nyní, krátce po smrti ruského opozičního aktivisty a celosvětově známého vězně Alexeje Navalného, navážeme na spolupráci s Amnesty International diskuzí na téma právního státu v současném Rusku. Pozvání na diskuzi přijali ředitel české pobočky Amnesty International Pavel Gruber a předseda organizace Gulag.cz a sdružení Memorial ČR Štěpán Černoušek.

Diskuze začínají 15 minut po skončení představení ve foyer Divadla Na zábradlí.
Vstup je zdarma.

Podcast: Úrodná půda

Cyklus rozhovorů o divadle a o všem, co se divadla (alespoň jedním prstem) dotýká. Dramaturgové Petr ErbesBoris Jedinák se v krátkých rozhovorech setkávají s inspirativními osobnostmi, k jejichž práci se vážou témata z repertoáru Divadla Na zábradlí. Psychoanalýza, gastronomie, funerální umění, to vše je součástí bohaté mozaiky, která se s každým dalším dílem rozšiřuje.

Podcast Úrodná půda si můžete pustit přes Spotify, Soundcloud nebo Apple Podcasts. Projekt vznikl za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.

Podcast: Kulisa

V současné době je důležité vyzdvihnout práci těch, kteří stojí v zákulisí kulturních událostí, zážitků, setkání… Naše herečky Barbora BočkováKateřina Císařová otevírají dveře do backstage! Kulisa je podcast s hovory a rozhovory ze zákulisí Divadla Na zábradlí. Podcasty DNz jsou v době omezeného provozu jedním z našich hlavních výstupů, skrz který s Vámi udržujeme i nadále pravidelný kontakt.

Podcast Kulisa si můžete pustit přes Spotify nebo Apple Podcasts. Projekt vznikl za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.

Archiv událostí (dramaturgické úvody a diskuze)

Racek, 6. dubna 2024
Inscenace Bar je site-specific performance, která se odehrává přímo v naší divadelní kavárně. Herci, zatímco se odehrává představení, si odskakují do divadelního baru, kde řeší pravdy umělecké i osobní. Jak takový autorský projekt vzniká, kolik je v něm pravdy a kolik umělecké fikce, jaké je to zkoušet v kavárně během provozu a ve zkráceném čase? S čím vším se naši herci a tvůrci musejí vyrovnat, aby se pro komorní počet třiceti diváků odehrálo toto unikátní představení. Heč! Heč!

Racek, 5. dubna 2024
První diskuze s hereckým souborem v rámci nové inscenace Racek. Hra, která je zatížená bohatou inscenační tradicí i ‚předobrazemʻ v podobě slavné inscenace Petra Lébla, která měla v Divadle Na zábradlí premiéru před třiceti lety. I přes vědomí tíže a odkazu vstupuje režisér Jiří Havelka s dramaturgyní Dorou Štědroňovou a našimi herci do tohoto uhrančivého světa nešťastných postav, ve kterém se rozehrávají témata samoty, neporozumění, stáří, prohraného života… Jaké bylo zkoušení světově proslulé divadelní klasiky? Kdo je tým Treplev a kdo tým Trigorin? A potřebujeme opravdu ještě nové formy? Přijďte se zeptat na cokoliv, co Vás nadchlo nebo zajímá.

Uvnitř banánu, 27. března 2024
První diskuze s hereckým souborem v rámci nové inscenace Uvnitř banánu. Režisér Jan Mikulášek s dramaturgyní Dorou Štědroňovou umně přenesli na jeviště encyklopedická hesla věnovaná jedinečným osudům zkrachovalých, neznámých i podivínských hudebníků, podle stejnojmenné knihy Pavla Klusáka. Jaké bylo zkoušení a ohledávání tématu pábitelů, kteří kráčeli nevyšlapanými cestami? Kolik nástrojů a pěveckých rozsahů herci ovládají a jaký mají vztah k hudbě? Jaký je rozdíl mezi abnormalitou a nemocí a kdo to vlastně byl Daniel Johnston? Jak vnímají herci téma outsiderství? Přijďte se zeptat na cokoliv, co Vás nadchlo nebo zajímá.

O Pavlovi, 13. března 2024
Stísněná garsonka, mladý manželský pár a všeprostupující samota. Dramaturg Petr Erbes vám představí inscenaci O Pavlovi podle úspěšné knihy spisovatelky a disidentky Dani Horákové. Prozradí, jakým způsobem společně s režisérkou Annou Klimešovou přistupovali k citlivému autobiografickému materiálu a v čem je pro ně příběh emigrantů současný a připraví vás tak na nadcházející divácký zážitek…

Veřejní nepřátelé, 4. března 2024
Inscenace Veřejní nepřátelé v režii Jana Mikuláška vyniká vedle skvělých hereckých výkonů také mnohovrstevnatou a nápaditou scénografií. Autorem je Dragan Stojčevski, úspěšný scénograf a kostýmní výtvarník, v posledních sezonách činný zejména v pražském i brněnském Národním divadle a nyní poprvé představující své schopnosti v komornějším sále na Zábradlí. Po představení vám rád povypráví o vzniku výtvarného pojetí korespondence Michela Houellebecqa a Bernarda-Henriho Lévyho a zodpoví také všechny vaše dotazy.

Podivuhodný případ pana Holmese, 16. února 2024
Jaké to je zkoušet jeden z největších románů světové literatury? Navíc v moderní dramatizaci a v jedinečné úpravě současného německého dramatika Armina Petrase. Jakým způsobem lze extrahovat epickou šíři do divadelní zkratky a několika málo gest, která následně odvypráví vše potřebné? O Tolstého románu, procesu zkoušení a charakterech, jejichž výkladové hloubky nabízejí široké spektrum možností jak pro tvůrce, tak pro herce. Přijďte se našich herců zeptat na cokoliv, co Vás nadchlo nebo zajímá. Četli román? Mají pro svou postavu pochopení? Jsou si s ní v něčem podobní? Je to jenom na Vás…

Vzkříšení, 7. února 2024
Jaké to je zkoušet jeden z největších románů světové literatury? Navíc v moderní dramatizaci a v jedinečné úpravě současného německého dramatika Armina Petrase. Jakým způsobem lze extrahovat epickou šíři do divadelní zkratky a několika málo gest, která následně odvypráví vše potřebné? O Tolstého románu, procesu zkoušení a charakterech, jejichž výkladové hloubky nabízejí široké spektrum možností jak pro tvůrce, tak pro herce. Přijďte se našich herců zeptat na cokoliv, co Vás nadchlo nebo zajímá. Četli román? Mají pro svou postavu pochopení? Jsou si s ní v něčem podobní? Je to jenom na Vás…

Veřejní nepřátelé, 25. ledna 2024
Repertoárová novinka Veřejní nepřátelé v režii Jana Mikuláška má za sebou již úspěšnou diváckou diskuzi se scénografem Draganem Stojčevskim a než se ji rozhodneme pro váš zájem zopakovat, je na čase vyzpovídat také herce. Miloslav König a Václav Vašák se budou těšit na vaše dotazy spojené nejen s osobnostmi Michela Houellebecqa a Bernarda-Henriho Lévyho, ale také, a to především, se vším, co se týká herecké práce a inscenační souhry v tomto divadelním duelu.

Discoland, 20. ledna 2024
Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu, z jejichž výpovědí vznikal výsledný divadelní tvar? Jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dramatický monolog? A je vůbec možné zobrazit Discoland bez Jonáka? Pro velký úspěch máte znovu možnost vyzpovídat tvůrce inscenace Petra Erbese, Borise Jedináka a třeba i někoho z hereckého ansámblu.

Mýcení, 11. ledna 2024
Čtvrtý Bernhard v Divadle Na zábradlí, druhý Bernhard v dramaturgické kariéře umělecké šéfky Divadla Na zábradlí Dory Štědroňové. Jak rezonují dramata rakouského buřiče v dnešní době? Co vedlo umělecké duo Mikulášek-Štědroňová k adaptaci jedné z dramatikových próz? A nejsou Bernhardovy postavy tak trochu archetypální?

Bar, 6. ledna 2024
Inscenace Bar je site-specific performance, která se odehrává přímo v naší divadelní kavárně. Herci, zatímco se odehrává představení, si odskakují do divadelního baru, kde řeší pravdy umělecké i osobní. Jak takový autorský projekt vzniká, kolik je v něm pravdy a kolik umělecké fikce, jaké je to zkoušet v kavárně během provozu a ve zkráceném čase? S čím vším se naši herci a tvůrci musejí vyrovnat, aby se pro komorní počet třiceti diváků odehrálo toto unikátní představení. Heč! Heč! V rámci této diskuze se můžete ptát tvůrců a herců jako úplně první z dosavadních diváků.

Technika revoluce, 17. listopadu 2023 (Týden svobody)
Sametovou revoluci, silně spojenou s akcemi v divadlech, často vnímáme optikou a prostřednictvím vzpomínek herců a hereček, kteří zde hráli. Ale jak události ovlivnili další zaměstnanci divadla? Jak vzpomínají na sametovou revoluci lidé, kteří se po většinu svého pracovního času skrývají ve stínu sametu? Nově vzniklý videodokument zachycuje vzpomínky zaměstnanců technických složek divadla na bouřlivé dny v Divadle Na zábradlí. Kdo stavěl kulisy revoluce?

O Pavlovi, 16. listopadu 2023 (Týden svobody)
V návaznosti na loňský speciál z Divadla Na zábradlí připravujeme i letos diskuzi ve spolupráci s tvůrci podcastu Českého rozhlasu Bruselské chlebíčky! Filip Nerad, Zdeňka Trachtová a Anna Urbanová přivítají na jevišti vzácné hosty, kterými budou herečka a bývalá diplomatka a politička Magda Vášáryová a ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák. Společně se budou věnovat možnému ohrožení svobody v Evropě i tématu života v exilu, jež je stěžejní pro předcházející inscenaci O Pavlovi. A co si myslíte vy, je svoboda v Evropě v ohrožení?

Europeana, 15. listopadu 2023 (Týden svobody)
Stálice zábradláckého repertoáru Europeana vypráví v trefné, vtipné a místy hořké zkratce stručné dějiny dvacátého století. Za deset let uvádění inscenace měli naši herci spoustu příležitostí zamyslet se nad různými tématy evropských dějin i nad tím, jak se v posledních letech změnil jejich kontext. A teď přichází ten moment, kdy se svými myšlenkami vyjdou na světlo – v diskuzi na téma Já, Evropan si s herci Divadla Na zábradlí budeme povídat o jejich vztahu nejen k inscenaci Europeana, ale i k jejich životům v srdci Evropy.

Veřejní nepřátelé, 14. listopadu 2023 (Týden svobody)
Naše novinka Veřejní nepřátelé v režii Jana Mikuláška vyniká vedle skvělých hereckých výkonů Miloslava KönigaVáclava Vašáka také mnohovrstevnatou a nápaditou scénografií. Jejím autorem je Dragan Stojčevski, úspěšný scénograf a kostýmní výtvarník, v posledních sezonách činný zejména v pražském i brněnském Národním divadle a nyní poprvé představující své výjimečné schopnosti v podstatně komornějším sále na Zábradlí. Po jedné z prvních repríz nové inscenace DNz vám povypráví o vzniku výtvarného pojetí korespondence Michela Houellebecqa a Bernarda-Henriho Lévyho a rád zodpoví také všechny vaše dotazy.

Medvěd s motorovou pilou, 19. října 2023
Vyhořelý vězeňský kaplan, všeuměl Kaarlo i brutální kuchař Peter – všechny tyto prapodivné severské postavičky snoubící se v osobě Michala Bednáře se s vámi setkají po představení Medvěd s motorovou pilou. Služebně nejmladší herec Divadla Na zábradlí, který se zároveň necelé dva týdny před premiérou stal otcem, se s vámi podělí o příhody ze zkoušení krutých povídek i o prozatímní zkušenosti ze života na Zábradlí…

Zlatá šedesátá, 13. října 2023 Inscenace Jana Mikuláška o životě filmaře Pavla Juráčka v totalitním státě i vlastní temné mysli patří ke stálicím repertoáru Divadla Na zábradlí. Tentokrát vám ji z pohledu tvůrců přiblíží herečky Petra BučkováGabriela Mikulková. Jaké je pro ženu hrát mužskou roli? Jak se cítí po deseti letech s Juráčkem? A co pro inscenaci znamenal přesun z brněnské reduty na Zábradlí?

Podivuhodný případ pana Holmese, 25. září 2023 Uvádíme historicky první výtvarný úvod! Úžasná kostýmní výtvarnice Sylva Zimula Hanáková vám povypráví o dlouholeté spolupráci s režisérem Davidem Jařabem, o navrhování historických kostýmů i vytváření fantaskních oděvů a o své tvorbě v divadle i filmu. Společně s ní bude na vaše otázky odpovídat i vedoucí naší krejčovny Zdeňka Kosová, která s velkou pečlivostí a trpělivostí všechny Sylviny kreace přivádí k životu, ať už se jedná o plesové šaty nebo kostým kudlanky.

O Pavlovi, 19. září 2023
Stísněná garsonka, mladý manželský pár a všeprostupující samota. Dramaturg Petr Erbes vám představí jednu z nejnovějších inscenací Divadla Na zábradlí O Pavlovi podle úspěšné knihy spisovatelky a disidentky Dani Horákové. Prozradí, jakým způsobem společně s režisérkou Annou Klimešovou přistupovali k citlivému autobiografickému materiálu a v čem je pro ně příběh emigrantů současný a připraví vás tak na nadcházející divácký zážitek…

Vzkříšení, 6. září 2023
Vzkříšení sezony nabídne hned dva doprovodné programy z cyklu Úrodná půda! Před reprízou naší novinky, velkolepé adaptace Tolstého románu s Miloslavem KönigemKateřinou Císařovou v hlavních rolích, vám dramaturgyně a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová inscenaci představí a prozradí vám, jak vznikala. Po skončení představení pak budete mít možnost popovídat si ve foyer s herci o jejich zkušenosti s novým kusem i o jejich plánech na novou sezonu.

Vzkříšení, 20. června 2023
Po Balzacových Ztracených iluzích přichází Divadlo Na zábradlí s další adaptací několikasetstránkové klasiky, tentokrát Tolstého Vzkříšení. První reprízu uvede dramaturgyně a umělecká šéfka divadla Dora Štědroňová. Čím dvojici Mikulášek–Štědroňová lákají opusy světových klasiků? Co má společného kníže Něchljudov a Miloslav König? A změnilo se vlastně Rusko za posledních sto let?

O Pavlovi, 9. června 2023
Diskuze po představení s Annou Klimešovou a Petrem Erbesem. Stísněná garsonka, mladý manželský pár a všeprostupující samota. Režisérka Anna Klimešová a dramaturg Petr Erbes vám během diskuze po jedné z prvních repríz nové inscenace O Pavlovi poví, jak přistupovali k citlivému autobiografickému materiálu, v čem je pro ně příběh emigrantů současný i v jakých situacích se v životě cítí sami.

Korespondence V+W, 5. června 2023
Diskuze po představení s Václavem Vašákem, Jiřím VyorálkemAnežkou Kubátovou. Divácky nejoblíbenější inscenace Divadla Na zábradlí Korespondence V+W se pomalu blíží k derniéře… Po předposledním uvedení jsme se tedy rozhodli vám dát ještě jednu šanci zeptat se na vše, co vás o této legendě zajímá, a to těch nejpovolanějších – našeho Voskovce, Wericha i Zdeničky. Přijďte si zavzpomínat, dojmout se a dozvědět se něco navíc! Historky ze zkoušení a desetiletého reprízování vám povypráví Václav Vašák, Jiří Vyorálek a Anežka Kubátová.

Discoland, 9. května 2023
Diskuze po představení s Borisem JedinákemJohanou Matouškovou. Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu, z jejichž výpovědí vznikal výsledný divadelní tvar? Jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dramatický monolog? A je vůbec možné zobrazit Discoland bez Jonáka? Pro velký úspěch máte znovu možnost vyzpovídat po představení autorské inscenace Discoland jednoho z režisérů a tvůrců a jednu z hereček.

Mýcení, 3. dubna 2023
Čtvrtý Bernhard v Divadle Na zábradlí, druhý Bernhard v dramaturgické kariéře umělecké šéfky Divadla Na zábradlí Dory Štědroňové. Jak rezonují dramata rakouského buřiče v dnešní době? Co vedlo umělecké duo Mikulášek-Štědroňová k adaptaci jedné z dramatikových próz? A nejsou Bernhardovy postavy tak trochu archetypální?

Macbeth – Too Much Blood, 7. března 2023
Na první březnové diskuzi z cyklu Úrodná půda opět po čase přivítáme vzácného, externího hosta! Tentokrát jím bude anglista, překladatel a pedagog Masarykovy univerzity v Brně Filip Krajník. Společně pohovoříme o Shakespearově proslulé tragédii, o různých jazykových podobách alžbětinských dramat i o vlastní překladatelské práci Filipa Krajníka podepsaného například pod posledním českým překladem Hamleta, který vznikl v minulém roce pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích.

Medvěd s motorovou pilou, 28. února 2023
V rámci Severského divadelního večera pořádaného Skandinávským domem v Praze se můžete těšit na jedinečnou diskuzi s překladatelem Vladimírem Piskořem a dramaturgem Borisem Jedinákem. Jak se dá do češtiny převést jadrný jazyk Rosy Liksom? A co je na jejích povídkách tak poutavého a dramatického? To i mnohem více se dozvíte na konci února…

Discoland, 2. února 2023
Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu, z jejichž výpovědí vznikal výsledný divadelní tvar? Jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dramatický monolog? A je vůbec možné zobrazit Discoland bez Jonáka? Pro velký úspěch jsme po pár měsících opět nabídli našim divákům možnost vyzpovídat po představení autorské inscenace Discoland její režiséry Petra ErbeseBorise Jedináka.

Korespondence V+W, 23. ledna 2023
Divácky nejoblíbenější inscenace Divadla Na zábradlí Korespondence V+W se pomalu blíží k derniéře a naši návštěvníci tak využili jedinečnou možnost přijít se na ni podívat a po skončení představení se dozvědět ještě něco navíc. Historky ze zkoušení a desetiletého reprízování jim povyprávěli Václav VašákJiří Vyorálek.

Macbeth – Too Much Blood, 11. ledna 2023
Jaké je hrát v angličtině? Jak probíhají přípravy na titulní roli Macbetha? A jakou úlohu hraje v divadle hudba? S dlouholetým členem souboru Divadla Na zábradlí a jednou z nejvýraznějších hereckých tváří české divadelní scény Miloslavem Königem jsme si povídali o oceňované inscenaci Macbeth – Too Much Blood, jeho pěveckém talentu i o činnosti Divadelní společnosti Masopust, kterou umělecky vede.

Ztracené iluze, 16. prosince 2022
Nejmladší člen souboru Divadla Na zábradlí Vojtěch Vondráček se s diváky sešel ve foyer divadla po představení Ztracených iluzí. Řeč byla o jeho herecké cestě, lásce k hudbě, truhlářském talentu i o hlavní roli Luciena Chardona, za kterou byl v roce 2022 nominován na Cenu Divadelních novin.

Persony, 12. prosince 2022
Po představení divadelní adaptace filmů Ingmara Bergmana Persony proběhlo na povídání s okouzlující Janou Plodkovou. Diváci se dozvěděli, jak probíhalo zkoušení bergmanovské koláže, kterou ze svých mnoha rolí za osm sezon v souboru Divadla Na zábradlí má Jana nejraději i další perličky o jejích divadelních i filmových projektech.

Podivuhodný případ pana Holmese, 26. listopadu 2022
Jak se dostal nejslavnější detektiv světa na jeviště Divadla Na zábradlí? A v čem tkví kouzlo britské literatury? Režisér David Jařab uvedl jedinečné představení inscenace Podivuhodný případ pana Holmese a prozradil divákům nejedno londýnské tajemství…

Zlatá šedesátá, 21. října 2022
Ke konci října jsme uvedli nový formát diskuzí s jednotlivými herci souboru Divadla Na zábradlí – naší první hostkou byla Petra Bučková. Řeč byla nejen o zhlédnutém představení inscenace Zlatá šedesátá, ve které Petra již desátou sezonu exceluje, ale i o jejích dalších počinech ve filmu, v divadle i v rozhlase, nebo o její dlouholeté roli zdravotního klauna.

Obscura, 12. října 2022
Jaké jsou etické hranice performance? Dá se divadlo považovat za formu sociálního experimentu? A proč má existovat jenom jeden Batman? Na otázky odpovídala psycholožka Iva Poláčková Šolcová z Psychologického ústavu AV ČR a dramaturgyně a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová.

Freudovo pozdní odpoledne, 4. října 2022
Jak vzniká opereta ve 21. století? A jak se dá vyvážit humor s citlivostí u tak vážného tématu, jako je sexuální zneužívání? O tématu psychologie i hudebního divadla jsme pohovořili s režisérem a scénografem Davidem Jařabem a hudebním skladatelem Jakubem Kudláčem.

Discoland, 19. září 2022
Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu, z jejichž výpovědí vznikal výsledný divadelní tvar? Jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dramatický monolog? A co pro herce znamená možnost setkat se s člověkem, kterého v inscenaci hraje? O nejnovější inscenaci Divadla Na zábradlí jsme si popovídali s režiséry Petrem ErbesemBorisem Jedinákem i s představiteli jednotlivých devadesátkových postav.

Požitkáři, 13. září 2022
Druhou inscenací, která v září 2022 oslavila stou reprízu, byli Požitkáři – dojemná mozaika rozhovorů a situací, které se točí kolem věčného tématu smrti a jejích podob. O smrti i o divadelní tvorbě si s diváky tentokrát povídala dramaturgyně a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová, herec Jakub Žáček a scénograf Marek Cpin, který za výpravu k inscenaci Požitkáři obdržel také Cenu divadelní kritiky.

Hamleti, 8. září 2022
Stou reprízu legendárního kusu o hercích a světlých i stinných stránkách jejich profese jsme oslavili diváckou diskuzí se samotnými hrdiny inscenace – herci Divadla Na zábradlí divákům prozradili, jak inscenace vznikala, které historky z herecké šatny se již do scénáře nevešly, nebo třeba jak často na někoho něco hrají.

Mýcení, 16. června 2022
O oceňované inscenaci Jana Mikuláška zobrazující lesk i bídu jedné umělecké večeře ve vyšší společnosti jsme si povídali s představiteli těchto pokryteckých postaviček. Co mají společného herci se svými postavami? Jak určuje herectví kostým? A která témata inscenace jsou pro herce zásadní? Na otázky odpovídali Jan Hájek, Jakub Žáček, Magdaléna SidonováPetr Jeništa.

Macbeth – Too Much Blood, 13. června 2022
Dramaturgický úvod s Davidem Jařabem. Proč uvádíme Macbetha v angličtině? A jak se ze Shakespearových čarodějnic stali dva podivní chlápci s banjem? S režisérem a scénografem Davidem Jařabem jsme si popovídali na téma, jak se dá Shakespeare po stovkách inscenací dělat ještě jinak a jak vznikala inscenace, která v roce 2017 obdržela Cenu divadelní kritiky.

Discoland, 18. května 2022
Diskuze po představení s režiséry a tvůrci Petrem ErbesemBorisem Jedinákem. Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu? Je vůbec možné zobrazit Discoland bez Jonáka? A jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dojemný dramatický monolog?

Ahoj vesmíre!, 15. února 2022
Dramaturgický úvod s dramaturgem Borisem Jedinákem ve foyer Planetária v pražské Stromovce. Jak se lidstvo může prezentovat mimozemským civilizacím? A měly by zájem o navázání kontaktu s námi? Jak se dělá divadlo v nedivadelním prostoru?

Hřbitovní kvítí, 1. listopadu 2021
Doprovodný program k inscenaci Požitkáři. Dušičkové vydání – komentovaná prohlídka hřbitova. Kateřina Konečná se již řadu let věnuje funerálnímu umění a zároveň pravidelně provází po pražských hřbitovech. Jelikož je jedním ze stěžejních témat Požitkářů smrt, diváci DNz mohli vstoupit do představení přímo z Olšanských hřbitovů. Jaké slavné osobnosti zde leží? Jací sochaři zde v “galerii pod širým nebem” vystavili svá umělecká díla v podobě náhrobních kamenů? Jaké příběhy se skrývají za starými hroby?

Barokní taneční, 16. října 2021
Po představení Kyjem po kebuli proběhla ve foyer divadla lekce barokních tanců. Na základě ukázek měli diváci možnost seznámit se se základními principy barokního divadla a ve druhé části se dostali k párovým tancům. Lekci vedla Kateřina Klementová, choreografka souboru Chorea Historica a pedagožka Konzervatoře Hl. m. Prahy.

Nákupní košík0
Košík je prázdný!