Archiv událostí (dramaturgické úvody a diskuze)

Vzkříšení, 6. září 2023
Vzkříšení sezony nabídne hned dva doprovodné programy z cyklu Úrodná půda! Před reprízou naší novinky, velkolepé adaptace Tolstého románu s Miloslavem KönigemKateřinou Císařovou v hlavních rolích, vám dramaturgyně a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová inscenaci představí a prozradí vám, jak vznikala. Po skončení představení pak budete mít možnost popovídat si ve foyer s herci o jejich zkušenosti s novým kusem i o jejich plánech na novou sezonu.

Vzkříšení, 20. června 2023
Po Balzacových Ztracených iluzích přichází Divadlo Na zábradlí s další adaptací několikasetstránkové klasiky, tentokrát Tolstého Vzkříšení. První reprízu uvede dramaturgyně a umělecká šéfka divadla Dora Štědroňová. Čím dvojici Mikulášek–Štědroňová lákají opusy světových klasiků? Co má společného kníže Něchljudov a Miloslav König? A změnilo se vlastně Rusko za posledních sto let?

O Pavlovi, 9. června 2023
Diskuze po představení s Annou Klimešovou a Petrem Erbesem. Stísněná garsonka, mladý manželský pár a všeprostupující samota. Režisérka Anna Klimešová a dramaturg Petr Erbes vám během diskuze po jedné z prvních repríz nové inscenace O Pavlovi poví, jak přistupovali k citlivému autobiografickému materiálu, v čem je pro ně příběh emigrantů současný i v jakých situacích se v životě cítí sami.

Korespondence V+W, 5. června 2023
Diskuze po představení s Václavem Vašákem, Jiřím VyorálkemAnežkou Kubátovou. Divácky nejoblíbenější inscenace Divadla Na zábradlí Korespondence V+W se pomalu blíží k derniéře… Po předposledním uvedení jsme se tedy rozhodli vám dát ještě jednu šanci zeptat se na vše, co vás o této legendě zajímá, a to těch nejpovolanějších – našeho Voskovce, Wericha i Zdeničky. Přijďte si zavzpomínat, dojmout se a dozvědět se něco navíc! Historky ze zkoušení a desetiletého reprízování vám povypráví Václav Vašák, Jiří Vyorálek a Anežka Kubátová.

Discoland, 9. května 2023
Diskuze po představení s Borisem JedinákemJohanou Matouškovou. Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu, z jejichž výpovědí vznikal výsledný divadelní tvar? Jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dramatický monolog? A je vůbec možné zobrazit Discoland bez Jonáka? Pro velký úspěch máte znovu možnost vyzpovídat po představení autorské inscenace Discoland jednoho z režisérů a tvůrců a jednu z hereček.

Mýcení, 3. dubna 2023
Čtvrtý Bernhard v Divadle Na zábradlí, druhý Bernhard v dramaturgické kariéře umělecké šéfky Divadla Na zábradlí Dory Štědroňové. Jak rezonují dramata rakouského buřiče v dnešní době? Co vedlo umělecké duo Mikulášek-Štědroňová k adaptaci jedné z dramatikových próz? A nejsou Bernhardovy postavy tak trochu archetypální?

Macbeth – Too Much Blood, 7. března 2023
Na první březnové diskuzi z cyklu Úrodná půda opět po čase přivítáme vzácného, externího hosta! Tentokrát jím bude anglista, překladatel a pedagog Masarykovy univerzity v Brně Filip Krajník. Společně pohovoříme o Shakespearově proslulé tragédii, o různých jazykových podobách alžbětinských dramat i o vlastní překladatelské práci Filipa Krajníka podepsaného například pod posledním českým překladem Hamleta, který vznikl v minulém roce pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích.

Medvěd s motorovou pilou, 28. února 2023
V rámci Severského divadelního večera pořádaného Skandinávským domem v Praze se můžete těšit na jedinečnou diskuzi s překladatelem Vladimírem Piskořem a dramaturgem Borisem Jedinákem. Jak se dá do češtiny převést jadrný jazyk Rosy Liksom? A co je na jejích povídkách tak poutavého a dramatického? To i mnohem více se dozvíte na konci února…

Discoland, 2. února 2023
Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu, z jejichž výpovědí vznikal výsledný divadelní tvar? Jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dramatický monolog? A je vůbec možné zobrazit Discoland bez Jonáka? Pro velký úspěch jsme po pár měsících opět nabídli našim divákům možnost vyzpovídat po představení autorské inscenace Discoland její režiséry Petra ErbeseBorise Jedináka.

Korespondence V+W, 23. ledna 2023
Divácky nejoblíbenější inscenace Divadla Na zábradlí Korespondence V+W se pomalu blíží k derniéře a naši návštěvníci tak využili jedinečnou možnost přijít se na ni podívat a po skončení představení se dozvědět ještě něco navíc. Historky ze zkoušení a desetiletého reprízování jim povyprávěli Václav VašákJiří Vyorálek.

Macbeth – Too Much Blood, 11. ledna 2023
Jaké je hrát v angličtině? Jak probíhají přípravy na titulní roli Macbetha? A jakou úlohu hraje v divadle hudba? S dlouholetým členem souboru Divadla Na zábradlí a jednou z nejvýraznějších hereckých tváří české divadelní scény Miloslavem Königem jsme si povídali o oceňované inscenaci Macbeth – Too Much Blood, jeho pěveckém talentu i o činnosti Divadelní společnosti Masopust, kterou umělecky vede.

Ztracené iluze, 16. prosince 2022
Nejmladší člen souboru Divadla Na zábradlí Vojtěch Vondráček se s diváky sešel ve foyer divadla po představení Ztracených iluzí. Řeč byla o jeho herecké cestě, lásce k hudbě, truhlářském talentu i o hlavní roli Luciena Chardona, za kterou byl v roce 2022 nominován na Cenu Divadelních novin.

Persony, 12. prosince 2022
Po představení divadelní adaptace filmů Ingmara Bergmana Persony proběhlo na povídání s okouzlující Janou Plodkovou. Diváci se dozvěděli, jak probíhalo zkoušení bergmanovské koláže, kterou ze svých mnoha rolí za osm sezon v souboru Divadla Na zábradlí má Jana nejraději i další perličky o jejích divadelních i filmových projektech.

Podivuhodný případ pana Holmese, 26. listopadu 2022
Jak se dostal nejslavnější detektiv světa na jeviště Divadla Na zábradlí? A v čem tkví kouzlo britské literatury? Režisér David Jařab uvedl jedinečné představení inscenace Podivuhodný případ pana Holmese a prozradil divákům nejedno londýnské tajemství…

Zlatá šedesátá, 21. října 2022
Ke konci října jsme uvedli nový formát diskuzí s jednotlivými herci souboru Divadla Na zábradlí – naší první hostkou byla Petra Bučková. Řeč byla nejen o zhlédnutém představení inscenace Zlatá šedesátá, ve které Petra již desátou sezonu exceluje, ale i o jejích dalších počinech ve filmu, v divadle i v rozhlase, nebo o její dlouholeté roli zdravotního klauna.

Obscura, 12. října 2022
Jaké jsou etické hranice performance? Dá se divadlo považovat za formu sociálního experimentu? A proč má existovat jenom jeden Batman? Na otázky odpovídala psycholožka Iva Poláčková Šolcová z Psychologického ústavu AV ČR a dramaturgyně a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová.

Freudovo pozdní odpoledne, 4. října 2022
Jak vzniká opereta ve 21. století? A jak se dá vyvážit humor s citlivostí u tak vážného tématu, jako je sexuální zneužívání? O tématu psychologie i hudebního divadla jsme pohovořili s režisérem a scénografem Davidem Jařabem a hudebním skladatelem Jakubem Kudláčem.

Discoland, 19. září 2022
Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu, z jejichž výpovědí vznikal výsledný divadelní tvar? Jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dramatický monolog? A co pro herce znamená možnost setkat se s člověkem, kterého v inscenaci hraje? O nejnovější inscenaci Divadla Na zábradlí jsme si popovídali s režiséry Petrem ErbesemBorisem Jedinákem i s představiteli jednotlivých devadesátkových postav.

Požitkáři, 13. září 2022
Druhou inscenací, která v září 2022 oslavila stou reprízu, byli Požitkáři – dojemná mozaika rozhovorů a situací, které se točí kolem věčného tématu smrti a jejích podob. O smrti i o divadelní tvorbě si s diváky tentokrát povídala dramaturgyně a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová, herec Jakub Žáček a scénograf Marek Cpin, který za výpravu k inscenaci Požitkáři obdržel také Cenu divadelní kritiky.

Hamleti, 8. září 2022
Stou reprízu legendárního kusu o hercích a světlých i stinných stránkách jejich profese jsme oslavili diváckou diskuzí se samotnými hrdiny inscenace – herci Divadla Na zábradlí divákům prozradili, jak inscenace vznikala, které historky z herecké šatny se již do scénáře nevešly, nebo třeba jak často na někoho něco hrají.

Mýcení, 16. června 2022
O oceňované inscenaci Jana Mikuláška zobrazující lesk i bídu jedné umělecké večeře ve vyšší společnosti jsme si povídali s představiteli těchto pokryteckých postaviček. Co mají společného herci se svými postavami? Jak určuje herectví kostým? A která témata inscenace jsou pro herce zásadní? Na otázky odpovídali Jan Hájek, Jakub Žáček, Magdaléna SidonováPetr Jeništa.

Macbeth – Too Much Blood, 13. června 2022
Dramaturgický úvod s Davidem Jařabem. Proč uvádíme Macbetha v angličtině? A jak se ze Shakespearových čarodějnic stali dva podivní chlápci s banjem? S režisérem a scénografem Davidem Jařabem jsme si popovídali na téma, jak se dá Shakespeare po stovkách inscenací dělat ještě jinak a jak vznikala inscenace, která v roce 2017 obdržela Cenu divadelní kritiky.

Discoland, 18. května 2022
Diskuze po představení s režiséry a tvůrci Petrem ErbesemBorisem Jedinákem. Jak probíhaly schůzky se zaměstnanci Discolandu? Je vůbec možné zobrazit Discoland bez Jonáka? A jak se dá rozhovor s kuchařem či striptérkou přetavit v dojemný dramatický monolog?

Ahoj vesmíre!, 15. února 2022
Dramaturgický úvod s dramaturgem Borisem Jedinákem ve foyer Planetária v pražské Stromovce. Jak se lidstvo může prezentovat mimozemským civilizacím? A měly by zájem o navázání kontaktu s námi? Jak se dělá divadlo v nedivadelním prostoru?

Hřbitovní kvítí, 1. listopadu 2021
Doprovodný program k inscenaci Požitkáři: dušičkové vydání – komentovaná prohlídka hřbitova. Kateřina Konečná se již řadu let věnuje funerálnímu umění a zároveň pravidelně provází po pražských hřbitovech. Jelikož je jedním ze stěžejních témat Požitkářů smrt, diváci DNz mohli vstoupit do představení přímo z Olšanských hřbitovů. Jaké slavné osobnosti zde leží? Jací sochaři zde v “galerii pod širým nebem” vystavili svá umělecká díla v podobě náhrobních kamenů? Jaké příběhy se skrývají za starými hroby?

Připomínáme ještě, že na procházku můžete zavzpomínat poslechem podcastu Úrodná půda, konkrétně dílem s názvem Konečná stanice, který naši dramaturgové Petr ErbesBoris Jedinák natáčeli právě s Kateřinou Konečnou přímo na Olšanských hřbitovech.

Barokní taneční, 16. října 2021
Po představení Kyjem po kebuli proběhla ve foyer divadla lekce barokních tanců. Na základě ukázek měli diváci možnost seznámit se se základními principy barokního divadla a ve druhé části se dostali k párovým tancům. Lekci vedla Kateřina Klementová, choreografka souboru Chorea Historica a pedagožka Konzervatoře Hl. m. Prahy.

„Hlava se má držet vzpřímeně, ne však strnule, ramena jdou dozadu, což zase vypíná hruď a dodává držení těla eleganci a půvab; paže spočívají podél těla, dlaně nejsou ani docela otevřené, ani zavřené, v pase se držíme pevně, nohy jsou mírně rozkročené a špičky jsou vytočené směrem ven. Držení těla je přirozené, uvolněné a lehké.“ — Pierre Rameau (1674–1748).

Nákupní košík0
Košík je prázdný!